در بخش اول 6 مورد از انواع مدل مصاحبه کاری و رزومه کاری، ساخت رزومه کاری با رزومه ساز، فرم استخدام و آگهی استخدام صحبت شد. در ادامه 9 مورد دیگر از انواع مصاحبه های کاری را معرفی می کنیم.

7. مصاحبه نمونه کار (پورتفولیو)
مصاحبه کاری نمونه کار، تنها برای حوزه های کاری خاص (مانند معماری، طراحی و گرافیک، عکاسی و غیره) کاربرد دارد؛ در یک مصاحبه کاری عادی هم، نمونه کار ارایه می شود، پس مصاحبه کاری نمونه کار چه معنایی دارد درست است که در مصاحبه های معمولی نیز شما نمونه کارهایتان را ارایه می دهید، اما در مصاحبه نمونه کار به تفصیل درباره هر نمونه کار بحث خواهد شد و درباره جزییات هر اثر از شما سوالات تخصصی خواهند پرسید . در واقع این نوع مصاحبه ها، حکم جلسه ارایه را دارد. پس حتماً روی مهارت های ارایه مطلب خود کار کنید و در ضمن مطمئن شوید آثاری که انتخاب کرده اید کارهای به روزی هستند و برای کارفرما جذاب باشند.

8. مصاحبه کاری پنل
این نوع مصاحبه کاری را نیز می توان در زمره مصاحبه های سنتی قرار داد. در این مصاحبه معمولاً سه نفر پشت یک میز نشسته و با شما مصاحبه می کنند. معمولاً در این جلسه یک مدیر ارشد، مدیر منابع انسانی و مدیر مستقیم شما حضور خواهند داشت. البته شاید از نظر شما این جلسات ترسناک و دلهره آور باشد، اما برعکس، مصاحبه چند نفره بسیار بهتر از مصاحبه تک نفر است. چون در این مصاحبه سه نفر با طرز تفکر و معیارهای متفاوت مقابل شما نشسته و ریسک شکست شما در مقایسه با مصاحبه یک نفره کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون در مصاحبه تک نفره اگر مصاحبه کننده شما را تایید نکند، کار تمام است؛ اما در مصاحبه کاری گروهی ممکن است یک مدیر شما را نپسندد و دو مدیر دیگر شما را تایید کنند و به این ترتیب استخدام شوید همانطور که گفتیم سه مصاحبه کننده با طرز تفکر های متفاوت مقابل شما خواهند نشست، پس به اندازه کافی باید انعطاف پذیر باشید؛ چرا که هر یک از آن ها سوالات متفاوتی از شما خواهند پرسید. یک ترفند خوب این است که هنگام معرفی، نام مصاحبه کننده ها را در ذهن خود بسپارید و در طول مصاحبه آن ها را با نامشان مورد خطاب قرار دهید.

9. مصاحبه کاری گروهی
در مصاحبه کاری تک نفره شما توسط کارفرما مورد ارزیابی قرار می گیرید، اما در مصاحبه کاری گروهی جواب های شما و تمامی نقاط ضعف و قوتتان علاوه بر مصاحبه کننده ها، توسط رقبایتان نیز بررسی می شود. برای برخی از کارجویان این فشار مضاعف، اثر منفی داشته و در نقطه مقابل باعث تقویت برخی دیگر از کارجویان می شود. کلید کار این است که بدانید چه چیزی از شما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت: آیا شما برخورد دوستانه ای با دیگر کارجویان حاضر در مصاحبه دارید یا برخورد شما با آن ها تند است؟ آیا شما به راه حل های گروهی رغبت دارید یا روی نظر خود، پافشاری می کنید؟ آیا با نظر گروه همراه می شوید، حتی اگر مخالف نظر شما باشد؟

برای داشتن تقویم فارسی، فکس آنلاین، تبدیل تاریخ شمسی به میلادی php و ... کافیست وارد سایت یار شوید.

برای خواندن ادامه این مطلب کافیست اینجا کلیک کنید.

سه شنبه 30 شهریور 1400
بؤلوملر :